Juustot juhlistavat joulun ja uudenvuoden

22.12.2015

Talven juhlissa maistuvat juustot. Juustoista saa juhlavan tarjottavan, ja vähällä vaivalla.

Kokoa juustotarjottimelle erilaisia juustoja. Valitse mahdollisimman eri makuisia ja eri rakenteisia juustoja. Juustojen kanssa sopivat erilaiset pähkinät, hedelmät ja makeat marjat. Ruiskeksit, muut voileipäkeksit ja hyvä leipä täydentävät juustotarjottimen. Piparit sopivat erityisesti sinihomejuuston kanssa.

Juustot sopivat jälkiruuaksi tai illanistujaisiin. Valinnanvaraa on paljon: on kovia, pehmeitä, mietoja ja voimakkaita juustoja. On tuorejuustoja ja homejuustoja. Tuttujen juustojen ohella kannattaa kokeilla myös uusia juustotuttavuuksia. Suomalaisten juustojen valikoima on laaja.

Juustot ajoissa lämpenemään

Juustot kannattaa ottaa pois jääkaapista puolisen tuntia ennen niiden tarjoamista.  Usein tarjottimelle valitaan 4-5 juustolaatua, mutta joskus yksikin juusto kruunaa pöydän. Juustoja on hyvä varata yhteensä 150 - 200 grammaa henkeä kohti.