Maitovalmisteista saa D-vitamiinia

13.11.2015

On se aika vuodesta, jolloin on hyvä kiinnittää huomiota D-vitamiinin saantiin. Nyt D-vitamiinia ei saa enää auringonvalosta, joten ruuan merkitys D-vitamiinin lähteenä kasvaa.

Maitovalmisteet ovat hyvä D-vitamiinin lähde. Suositellusta kolmesta lasillisesta vitaminoitua maitoa tai piimää aikuinen saa D-vitamiinia jo 60 prosenttia suositellusta päivittäisestä määrästä. Myös moneen muuhun maitovalmisteeseen on lisätty D-vitamiinia, valikoima on laaja. Vitaminointi selviää pakkausmerkinnöistä. Luomutuotteisiin D-vitamiinia ei lisätä.

Muita hyviä D-vitamiinin lähteitä ovat kala ja vitaminoidut ravintorasvat. Myös kananmuna ja jotkin metsäsienet sisältävät D-vitamiinia.

Saanti on parantunut vitaminoinnin ansiosta

Maitovalmisteiden ja ravintorasvojen D-vitaminointi on parantanut suomalaisten D-vitamiinin saantia. Finravinto 2012 -tutkimuksen mukaan aikuisten naisten D-vitamiinin saanti ruuasta oli keskimäärin 8,5 mikrogrammaa päivässä ja miesten 11 mikrogrammaa päivässä. Kun otetaan huomioon myös saanti vitamiinivalmisteista, keskimääräinen kokonaissaanti on yli 20 mikrogrammaa vuorokaudessa sekä miehillä että naisilla.

Suositeltava saanti on 10 mikrogrammaa päivässä.

Finravinto 2012 -tutkimuksesta selviää, että miesten D-vitamiinin saannista 44 % ja vastaavasti naisten saannista 39 % on peräisin nestemäisistä maitovalmisteista. Kalan osuus on vastaavasti 16 % ja 22 % ja vitaminoitujen ravintorasvojen 20–24 % saannista molemmilla sukupuolilla.

Luusto tarvitsee D-vitamiinia

D-vitamiinia tarvitaan mm. luuston hyvinvointiin. Se osallistuu luuston rakennusaineiden kalsiumin ja fosfaatin imeytymiseen ohutsuolesta. Lisäksi D-vitamiini vaikuttaa suoraan luuston aineenvaihduntaan.

Lisää luunkovaa asiaa maidosta, maitovalmisteista ja luustosta lujaluusto.fi

Lähteet:

Aro A. D-vitamiinin saanti on parantunut. Ravitsemuskatsaus 1/2015.
Terveyttä ruuasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014.