Tarvitseeko aikuinen nainen maitoa tai maitovalmisteita?

30.11.2015

Entä liittyykö D-vitamiini lihavuuteen? Lisääkö liikunta proteiinin tarvetta? Vastaukset selviävät Maito ja Terveys ry:n järjestämässä Naiset & maito -aamupäiväseminaarissa huomenna tiistaina 1.12. kello 9-11. Tilaisuus järjestetään Scandic Simonkentän Pavilion-kabinetissa Helsingissä.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen puhuu maidosta ja maitovalmisteista aikuisen naisen ruokavaliossa. Hän käsittelee puheessaan niiden ravitsemuksellista merkitystä. Maito on mm. proteiinin, jodin, kalsiumin ja D-vitamiinin tärkeä lähde. Luennossa paneudutaan myös siihen, miten maitovalmisteet vaikuttavat kroonisten sairauksien riskiin. Laatikainen ottaa myös kantaa, voiko maitovalmisteita käyttää liikaa ja mitä tiedetään maidon prosessoinnin vaikutuksesta maidon siedettävyyteen. Lisäksi käydään lyhyesti läpi, miksi maidostakin on tullut niin kiihkeä ja ristiriitainen keskustelun aihe.

Dosentti Heli Viljakainen vetää yhteen tutkimustietoa D-vitamiinin ja lihavuuden yhteydestä. Tuoreessa meta-analyysissä summattiin, että lihavuus lisää D-vitamiinipuutoksen riskiä 35 % ja ylipaino 21 %. Tähän vaikuttaa moni tekijä, mm. niukempi saanti ruokavaliosta, heikompi muodostuminen iholla ja runsas varastotila rasvakudoksessa. Myös tarve painokiloa kohden saattaa olla suurempi ja matala-asteisessa tulehduksessa kuluu D-vitamiinia. Viljakainen kertoo myös painonpudotuksen vaikutuksista veren D-vitamiinipitoisuuteen.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Jan Verho pohtii esityksessään, tarvitseeko liikkuja tavallista enemmän proteiinia. Lisäksi hän kertoo proteiinin tarpeeseen vaikuttavista tekijöistä ja proteiinisuosituksista. Luennolta saa myös käytännön vinkkiä, miten liikkuvan naisen kannattaa syödä käytännössä.

Seminaari on osa Naiset ja maito -hanketta.  Yksivuotisessa hankkeessa kiinnitetään huomiota aikuisen naisen terveelliseen syömiseen ja kalsiumin, D-vitamiinin ja proteiinin saantiin. Rahoittajina ovat Maaseutuvirasto ja Maito ja Terveys ry.

Hankkeen nettisivuilla lujaluusto.fi on luunkovaa asiaa luustosta. Siellä voi myös testata luustotietouttaan.

www.lujaluusto.fi
#lujaluusto