Maito lypsetään lehmästä

18.02.2016

Maitoja on erilaisia. Sanaa maito saa käyttää vain lehmästä lypsetystä maidosta.  Muiden eläinten maidoista puhutaan esim. vuohenmaitona. Lisäksi kaupan on myös maitojuomia ja kasviperäisiä juomia.

Nimityksestä ”maito” on säädetty laissa. Kun pakkauksessa lukee maito, se sisältää maitoa, jonka rasvan määrä on vakioitu tietylle tasolle, ja maidon luontaisia ainesosia kuten D-vitamiinia lisätä. Mitään muuta maitoon ei ole lisätty tai siitä ei ole poistettu. Näin valmistetaan mm. rasvatonta maitoa, ykkösmaitoa, kevytmaitoa ja täysmaitoa.

Nimityksiä säädellään Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa 1308/2013 liitteen VII osassa III. Asetusta on sovellettu tammikuun 2014 alusta lähtien.

Kun pakkauksessa lukee ”maitojuoma”, kyseessä on lehmänmaidosta valmistettu tuote. Siihen on voitu lisätä tai siitä on voitu vähentää esimerkiksi maidon proteiinia tai siitä on voitu poistaa laktoosia. Näitä ovat esimerkiksi laktoositon maitojuoma ja maustetut maitojuomat.

Kasveista valmistetaan maitoa jäljitteleviä juomia

Usein kuulee puhuttavan kasvimaidoista. Maitoa ne eivät kuitenkaan ole, vaan kasveista valmistettuja juomia.

EU:n asetuksen mukaan muiden kuin maidon tai maitovalmisteiden merkinnöissä tai mainonnassa ei saa käyttää ilmaisuja siitä, että kyseessä olisi maitovalmiste. Näin ollen esimerkiksi nimitykset soijamaito, kauramaito, riisimaito, mantelimaito ym. eivät ole lainsäädäntöön perustuen sallittuja.

Vaihtoehtoja eri tarpeisiin

Maito on hyvä ja monipuolisesti ravintoaineita sisältävä juoma. Se sopii useimmille sellaisenaan. Maitoa, piimää tai muita nestemäisiä maitovalmisteita suositellaankin nautittavaksi kolme lasillista päivässä.

Erilaiset maitojuomat taas sopivat erilaisiin ravitsemuksellisiin tarpeisiin. Laktoositon maitojuoma sopii laktoosivaivoista kärsiville ja proteiinilla täydennetyt maitojuomat sopivat esimerkiksi ikääntyneille, joille proteiinin riittävä saanti voi olla haasteellista.

Kasvijuomiin on voitu lisätä maidon sisältämiä ravintoaineita kuten kalsiumia, B-vitamiineja ja D-vitamiinia. Ravintoaineilla täydennettyinä nämä juomat sopivat vegaaneille ja maitoallergisille.

Lähteet:
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1308/2013, annettu 17 päivänä joulukuuta 2013

Terveyttä ruuasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014.